Fandom

Wszystko o Poznaniu

Jaz na Cybinie przy Białej Górze

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Jaz na Cybinie - Biała Góra 1.jpg

Jaz na Cybinie wraz z groblą o długości blisko 150 metrów i wysokości ponad 5 metrów.

52° 23.681' N 16° 59.780' E

Jaz na Cybinie - Biała Góra 3.jpg

Niepozorny na pierwszy rzut oka współczesny mostek nad Cybiną w okolicach Nowego Zoo kryje pod sobą dobrze zachowane relikty pruskich fortyfikacji z końca XIX w.

Jaz na Cybinie przy Białej Górze - tama wraz z jazem wzniesiona w roku 1886 na Cybinie w pobliżu fortu III (znajdującego się obecnie na terenie Nowego Zoo).

Historia

W pobliżu znajdującego się obecnie na terenie Nowego Zoo Fortu III płynie rzeka Cybina. Dość szeroka i głęboka dolina, w której znajduje się jej koryto sprawiła, że projektanci Twierdzy Poznań postanowili w roku 1886 przegrodzić jej wody tamą (długą na 150 metrów i wysoką na 5 metrów) wraz z jazem regulującym jej poziom. Jaz posiadał dwa przepusty, przy północnym powstała tzw. przepławka umożliwiająca rybom wędrówkę wzdłuż rzeki. W trakcie budowy jazu przesunięto koryto Cybiny kilkadziesiąt metrów w kierunku północnym[1].

Dwa dobrze zachowane do dzisiaj ceglane przepusty jazu przykryte są współczesnym mostem. W specjalne wyżłobienia wsuwano drewniane belki, które spiętrzały Cybinę podwyższając jej poziom nawet o 5 metrów. Powstał dzięki temu rozległy obszar zalewowy sięgający aż do stawu Olszak.

W trakcie spacerów w pobliżu Zoo po dziś dzień korzystać można z fortecznych reliktów z XIX wieku - grobli i mostu nad Cybiną.

Źródła

  1. Poznański Szlak Forteczny - Jaz zalewowy na Cybinie koło Białej Góry

Kuknij tyż na...

Losowa wiki