FANDOM

Zeppelin4.jpg

Hala zeppelinów z lotu ptaka

52° 26.141' N 16° 55.603' E

Pocztówka - hala zeppelinów.jpg

Lądowisko zeppelinów na starej pocztówce

Pozostałości lądowiska zeppelinów.jpg

Pozostałości fundamentów zburzonej hali

Hala Zeppelinów (niem. Zeppelin Hall) - zbudowana w Poznaniu w 1913 roku za sprawą firmy Arthur Mueller GmbH. Potężny hangar o metalowej konstrukcji miał wymiary 150 na 60 m i widoczny był z Mostu Teatralnego. Hala Zeppelinów przyciągała uwagę nie tylko Poznaniaków, ale i znakomitych gości. Wizytował ją m. in. Charles de Gaulle.

Pierwszym sterowcem jaki w niej stacjonował był LZ16 (ZIV). Krótko cumował tu także jedyny polski sterowiec „Lech”.

Halę zdobyli Powstańcy Wielkopolscy 6 stycznia 1919 roku. Znajdujące się w niej niemieckie samoloty stanowiły zalążek polskiego lotnictwa wojskowego.

Dwudziestolecie międzywojenne

W kwietniu 1919 roku przybył do Poznania szef Sekcji Żeglugi Napowietrznej MSWojsk. ppłk. Wańkowicz, który podjął się organizacji jednostki lotniczej w zdobytym hangarze. Ściągnął on do Poznania oficerów z lotnictwa, wcześniej zajmujących się aerostatami w obcych armiach. 5 maja 1919 roku, w oparciu o sprzęt poniemiecki, zorganizowano 1. Polową Kompanię Aeronautyczną pod dowództwem por. Sławomira Bilka. Jednostka stała się podstawą dla nowych kompanii, które miano tworzyć wraz z napływem sprzętu. Powstała w Poznaniu Oficerska Szkoła Aeronautyczna za zgodą urzędującej jeszcze Naczelnej Rady Ludowej. Szkolenia prowadzono według instrukcji francuskich, ale na sprzęcie niemieckim. Pierwszy Drachenballon wzleciał w Poznaniu 23 lipca 1919 roku.

We wrześniu 1919 roku Sekcja Żeglugi Napowietrznej przewidywała utworzenie pułku aeronautycznego z jednostki poznańskiej z użyciem 4 niemieckich balonów, a później na pozyskanym ewentualnie sprzęcie francuskim. We wrześniu 1919 roku wojska wielkopolskie weszły w skład Wojska Polskiego. Dowództwo Wojsk Aeronautycznych przeniesiono do Warszawy i tam je rozformowano. W końcu 1919 roku do Polski przybyły balony francuskie i amerykańskie.

Po rozwiązaniu jednostki w hali miała powstać wytwórnia filmowa, ale planów tych nie zrealizowano.

II Wojna Światowa

W rejonie tzw. Łąki Zeppelinów (niem. Zeppelinwiese) toczyły się cieżkie walki w 1945 roku. Jedyny walczący w Poznaniu Tygrys miał w końcowym okresie walk za zadanie obronę rejonu lądowiska - zniszczył w tym rejonie przynajmniej kilkanaście radzieckich wozów bojowych. Lądowisko zostało poważnie uszkodzone w 1945 r. podczas obrony Poznania przez siły niemieckie. Po wojnie drewniane elementy konstrukcji hali zostały rozebrane przez okoliczną ludność.

Lądowisko obecnie

Do dziś z potężnego hangaru ocalały tylko nieliczne betonowe elementy. Część fundamentu w postaci łukowatego murku wystaje z trawnika pasa rozdzielającego jezdnie al. Solidarności biegnącej przez osiedle Winogrady. Widać go w pobliżu przejścia dla pieszych przy parkingu sklepu Kaufland. Wśród zieleni parku sąsiadującego z marketem warto zobaczyć inną atrakcję turystyczną: betonowe bloki z zachowanymi obręczami, do których mocowano niegdyś cumy powietrznych statków.

Galeria zdjęć

Kuknij tyż na...

Losowa wiki