FANDOM

Park Wilsona AWF

52° 24.028' N 16° 54.131' E

Obiekt zabytkowy

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-320
w dniu 17 września 1991 r.[1]

Fotopolska 492672

Hala Betonowa (inaczej pawilon wystawowy „Betonhaus”) - została zbudowana w 1911 r. przy okazji Wschodnioniemieckiej Wystawy Przemysłu, Rzemiosła i Rolnictwa na terenie parku Wilsona.

Zaprojektowali ją Kloth i Schneider. W hali (o pow. 1.000 m²) urządzono wystawę  myśliwską. Poznaniacy zobaczyli poroża, wypchane skóry zwierząt ustrzelonych przez cesarza Fryderyka Wilhelma („kajzera Wilusia”), a w restauracji obok mogli spróbować dziczyzny. Na zewnątrz można było sprawdzić swoje umiejętności strzeleckie.

Po I wojnie światowej w budynku powstała Katedra Higieny Szkolnej i Teorii Wychowania Fizycznego Wszechnicy Piastowskiej, a później mieściły się tutaj kolejne uczelnie, z których w 1973 r. utworzono Akademię Wychowania Fizycznego. AWF dostała obiekt za darmo. Sprzedano go za 6 milionów złotych - miało tam powstać „Muzeum Przyrodnicze”.

Współcześnie

Aktualnie właściciel chce z Hali Betonowej utworzyć obiekt konferencyjno-restauracyjny z możliwością organizowania wystaw, a także rozważa urządzenie tutaj hotelu.

Źródła