FANDOM

Fort VIII
Grolman
Fort VIII Poznań
Okres powstania:18761882
Stan obecny:dobry

52° 23.708' N 16° 51.467' E

Fort VIII (niem. Grolman) - obiekt fortyfikacyjny położony w dzielnicy Grunwald, przy ul. Rumuńskiej, w pobliżu Stadionu Miejskiego Jest jednym z 18 fortów wchodzących w skład Twierdzy Poznań. Zbudowany został w latach 18761882, w pierwszym etapie budowy twierdzy fortowej wraz z 11 innymi fortami. Nazwany na cześć pruskiego generała piechoty oraz szefa Sztabu Generalnego Karla von Grolmana, twórcy pierwszych planów poznańskich fortyfikacji.

W latach 1888-1889 poddano go przebudowie, wzmacniając m.in. mury i sklepienia i dobudowując sześciostanowiskowe baterie skrzydłowe. W czasie drugiej wojny światowej na terenie fortu funkcjonował obóz dla jeńców wojennych (Stalag XXI D), głównie angielskich i francuskich.

Własność prywatna

Od lat 90 XX wieku fort jest własnością prywatną, ale jako zabytek cały czas podlega opiece Miejskiego Konserwatora Zabytków. W czasie budowy trasy tramwajowej na Junikowo uszkodzony został dren odwadniający i od tego czasu istnieje problem z wodą zalewająca fosę fortu.

Na terenie fortu znajduje się ostatni zachowany w Poznaniu domek wałmistrza, jednak obiekt ten dziś jest ruiną, która służy przede wszystkim bezdomnym.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki