Fandom

Wszystko o Poznaniu

Fort VII

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fort VII
Colomb
Fort VII Poznań.jpg
Okres powstania:1876-1880
Stan obecny:bardzo dobry,
dostępny do zwiedzania

52° 25.031' N 16° 52.145' E

Brama Fortu VII.jpg

Brama fortu na zdjęciu z 1945 r.

Fort VII (niem. Colomb) - 14-hektarowy obiekt fortyfikacyjny położony przy Al. Polskiej w sąsiedztwie Osiedla Lotników Wielkopolskich. Jeden z 18 fortów Twierdzy Poznań. Powstał w latach 1876-1880, przeszedł modernizację w latach 1887-1888. Początkowo nosił tylko oznaczenie Fort VII, a od 1902 roku został nazwany Fortem „Colomb”. Do 1918 roku pełnił ważną rolę w pruskich planach obrony miasta i wschodniej granicy II Rzeszy. W dwudziestoleciu międzywojennym pełnił funkcję obiektu magazynowego.

Obóz zagłady

W czasie okupacji hitlerowskiej na terenie fortu powstał pierwszy na ziemiach polskich obóz koncentracyjny (niem. Konzentrationslager Fort VII Posen). Do 25 kwietnia 1944 roku przez bramy fortu przewinęło się ok. 18 tys. więźniów (z reguły więziono jednocześnie ok. 2-2,5 tys osadzonych). Oficjalnie Fort VII był więzieniem i obozem przejściowym dla ludności cywilnej, w rzeczywistości jednak – przede wszystkim obozem zagłady.

Zamordowani w Forcie VII

Obóz zagłady funkcjonował na terenie Fortu VII do 25 kwietnia 1944, kiedy to ostatnich więźniów przewieziono do obozu w Żabikowie, a budynki fortu zajęła fabryka Telefunken, produkująca radiostacje dla okrętów podwodnych i samolotów.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Obóz koncentracyjny Fort VII

Instytut Pamięci Narodowej prowadzi aktualnie śledztwo w sprawie zbrodni nazistowskich popełnionych na terenie fortu.

Muzeum

Na terenie fortu funkcjonuje Muzeum Martyrologii Wielkopolan Fort VII.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki