Fandom

Wszystko o Poznaniu

Fort VI

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fort VI
Tietzen
Fort VI Poznań.jpg
Okres powstania:18791883
Stan obecny:w trakcie rewitalizacji

52° 26.607' N 16° 53.897' E

Fort6 strona.jpg

Fort VI

Fort VI (niem. Tietzen) - 10-hektarowy obiekt fortyfikacyjny położony na terenie osiedla Podolany przy ulicy Lutyckiej i Strzeszyńskiej. Jeden z 18 fortów Twierdzy Poznań. Zbudowany został w latach 18791883, w pierwszym etapie budowy twierdzy fortowej wraz z 11 innymi fortami. W latach 1888-1889 poddany modernizacji. Rozebrano wtedy kaponierę czołową, zastępując ją kaponierą rewersową. Wzmocniono również mury i stropy, zainstalowano stanowisko obserwacyjne. Ziemna bateria umieszczona na prawym barku, pierwotnie wyposażona w sześć stanowisk, została przedłużona do dziesięciu.

W latach 1913-1914 w ramach kolejnej modernizacji wybudowano dwa schrony przy bateriach dołączonych. W sierpniu 1939 roku na wale wybudowano dwa schrony obserwacyjne. Po wojnie fort zajmowało wojsko, przez co stan zachowania obiektu jest bardzo dobry.

Rewitalizacja

W 2009 roku Agencja Mienia Wojskowego sprzedała fort prywatnemu inwestorowi z Krakowa. Cena nominalna wyniosła 2,55 mln zł, jednak z uwagi na fakt, że obiekt jest wpisany do rejestru zabytków, nabywcy przysługiwała obligatoryjna 50-procentowa bonifikata. Przedstawiona przez inwestora koncepcja zagospodarowania fortu uzyskała akceptację Miejskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu i ma obejmować trzy funkcje: edukacyjną, turystyczną oraz konferencyjno-szkoleniową. Nowy właściciel planuje zakończyć prace związane z rewitalizacją obiektu do 2014 roku.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki