Fandom

Wszystko o Poznaniu

Fort IIa

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fort IIa
Thümen
Fort IIa.jpg
Okres powstania:18871890
Stan obecny:dobry

52° 23.109' N 16° 59.030' E

Fort IIa - Poterma główna.jpg

Odnowiona Poterma Główna w Forcie IIa

Fort IIa Poznań, os. Czecha02:10

Fort IIa Poznań, os. Czecha

Inscenizacja przygotowana przez grupy rekonstrukcyjne podczas "Weekendu Fortecznego" w Forcie IIa

Fort IIa (niem. Thümen) - obiekt fortyfikacyjny położony w dzielnicy Rataje na terenie Osiedla Czecha przy ul. Kurlandzkiej. Fort leży w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Handlowego M1 oraz trasy tramwajowej na Franowo (przystanek Piaśnicka/Kurlandzka). Jest to jeden z 18 fortów Twierdzy Poznań. Powstał w latach 18871890, w drugim etapie budowy twierdzy fortowej wraz z 5 innymi fortami.

Historia

W okresie międzywojennym w forcie IIa przejściowo znajdowała się składnica Intendentury Dowództwa Okręgu Korpusu VII. Na cele magazynowe przeznaczyły go również w czasie wojny wojska niemieckie. Do końca lat 40. użytkowany był przez oddziały Ludowego Wojska Polskiego i Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Później, do początku lat 90., w forcie mieściła się składnica Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Farmaceutycznego „Cefarm”. W 1997 roku uległ spaleniu prowadzący do fortu most zwodzony[1].

Obecnie

Obiekt od roku 1998 stanowi własność i jest użytkowany przez Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”. Poprzez wykonanie szeregu prac remontowo-adaptacyjnych fort jest bardzo dobrze zachowany. Ściany poterny głównej są wypiaskowane, a wewnątrz obiektu jest podłączona elektryczność. Fosy są oczyszczone z nadmiaru zieleni, niestety zalane są wodą, która przenika do wnętrza obiektu. Zwiedzanie fortu jest możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z najemcą. W forcie odbywają się zbiórki I Szczepu Drużyn Harcerskich i Zuchowych im. Poznańskich Kryptologów Hufca ZHP Poznań-Wilda im. Jana Kasprowicza.

Z upoważnienia PTOP „Salamandra” budowlą opiekuje się Stowarzyszenie Miłośników Fortyfikacji „Kernwerk”, które prowadzi tu liczne prace konserwacyjne.

Źródła

  1. Ratajskie fortyfikacje w: „Kronika Miasta Poznania” nr 3/2001, „Rataje i Żegrze”, s. 157, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2001.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki