Fandom

Wszystko o Poznaniu

Fort IIIa

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fort IIIa
Prittwitz
Fort 3a Poznań.JPG
Okres powstania:18871890
Stan obecny:dobry

52° 25.009' N 17° 0.146' E

Fort IIIa (niem. Prittwitz) - obiekt fortyfikacyjny położony na Miłostowie, na terenie cmentarza komunalnego przy ul. Wrzesińskiej. Jest jednym z 18 fortów wchodzących w skład Twierdzy Poznań. Zbudowany został w latach 18871890, w drugim etapie budowy twierdzy fortowej wraz z 5 innymi fortami. Kaponiery były połączone poterną biegnącą pod fosą. W strzelnicach kaponier zamontowano stalowe okiennice, co jest rozwiązaniem unikatowym (w pozostałych obiektach montowano zasuwy gilotynowe). Fort był wyposażony w dwa stanowiska obserwacyjne piechoty: W.T.90. Nad prawą kaponierą umieszczono schron dla drużyny przeciwszturmowej (jedyny taki wśród fortów pośrednich). W latach 1913-1914 na przeciwskarpie zbudowano mały schron betonowy. W czasie II wojny światowej jak i później fort wykorzystywany był jako magazyn na potrzeby wojskowe.

Obecnie

Od 1993 r. w forcie działa krematorium. Na jego potrzeby przebudowano bramę główną dodając nowoczesny portal, dno lewej części fosy zostało wybrukowane, a w części czołowej koszar przekopano dodatkowy przejazd do fosy. Fort jako budowla wpisany jest do rejestru zabytków w Miejskiej Pracowni Konserwacji Zabytków w Poznaniu pod nr A 245.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki