FANDOM

Fort II
Stülpnagel
Fort 2 Poznań
Okres powstania:1878-1882
Stan obecny:bardzo dobry

52° 22.299' N 16° 57.951' E

Fort II (niem. Stülpnagel) - obiekt fortyfikacyjny położony na terenie Żegrza przy ul. Obodrzyckiej. Jest jednym z 18 fortów wchodzących w skład Twierdzy Poznań. Zbudowany został w latach 18781882, w pierwszym etapie budowy twierdzy fortowej wraz z 11 innymi fortami. Poddawany modyfikacjom w kolejnych latach, kiedy dobudowano sześciostanowiskowe baterie, betonowe schrony dla drużyn przeciwszturmowych na przeciwskarpie i przemurowano niektóre wejścia zaopatrując je w nowe drzwi.

II wojna światowa

W 1941 roku fort przejęty został przez niemiecką fabrykę sprzętu telegraficznego Telefunken Gesellschaft fur drathose Telegraphie. Do fortu doprowadzono od strony rozbudowywanego węzła na Franowie linię kolejową[1].

W czasie wojny fosa została zadaszona. Pozyskaną kubaturę wykorzystano jako magazyn części do produkcji samolotów Focke-Wulf w mieszczącej się niedaleko fabryce w Krzesinach.

Information icon Dowiedz się więcej w: Zakłady Focke-Wulfa

Po 1945

W pierwszych latach po II wojnie światowej fort zajęty był przez służby kwatermistrzowskie Okręgu Wojskowego nr 3 Poznań, a w latach 50. przez komendę wojewódzką MO. W okresie późniejszym mieściły się w nim magazyny Centrali Rybnej i magazyny „Społem”. W latach 90. użytkowało go Przedsiębiorstwo Handlu i Usług „Styl” oraz MPGM-REB 7[1].

Obiekt jest w bardzo dobrym stanie zachowania, brak jakichkolwiek zniszczeń budowlanych a roślinność nie jest dziko rozrośnięta. Obecnie część fortu jest poddawana rewitalizacji przez Stowarzyszenie Lepszy Świat.

Źródła

  1. 1,0 1,1 Ratajskie fortyfikacje w: „Kronika Miasta Poznania” nr 3/2001, „Rataje i Żegrze”, s. 157, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2001.