Fandom

Wszystko o Poznaniu

Fort I

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fort I
Röder
Fort I.jpg
Okres powstania:18781880
Stan obecny:dobry

52° 21.617' N 16° 55.796' E

Fort I (niem. Röder) - obiekt fortyfikacyjny położony na terenie Starołęki przy ul. Książęcej. Jest jednym z 18 fortów wchodzących w skład Twierdzy Poznań. Zbudowany został w latach 18781880 przez firmę Baugesellschaft C. Franke & Co., w pierwszym etapie budowy twierdzy fortowej wraz z 11 innymi fortami. W kolejnych latach poddawany modyfikacjom. W 1878 roku wybudowano dwa stanowiska dla armat pierścieniowych. W latach 1889-1890 fort wzmocniono, a na skrzydłach dobudowano sześciostanowiskowe baterie. Po 1892 roku na czołowych remizach umieszczono dwa stanowiska obserwacyjne piechoty. W latach 1913-1914 dokonano kolejnych nieznacznych modernizacji, wybudowano mały schron jednoizbowy na stoku drogi krytej przeciwskarpy, a na skraju prawej baterii dwa schrony 3- oraz 2-izbowe.

II wojna światowa

W czasie wojny fosa została zadaszona. Pozyskaną kubaturę wykorzystano jako magazyn części do produkcji samolotów Focke-Wulf w mieszczącej się niedaleko fabryce w Krzesinach

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Zakłady Focke-Wulfa

W trakcie Bitwy o Poznań w zdobycie fortu Rosjanie zaangażowali spore oddziały w sile pułku piechoty, dywizjonu artylerii z działami 45mm i 76mm, dywizjon moździeży kaliber 120mm oraz baterię ciężkich dział kalibru 152mm i 203mm. Nacierającym grupom szturmowym przydzielono także działo samobieżne ISU-152. Walki o fort trwały od 2 do 14 lutego 1945 r. Zginęło w nich około 70 Niemców, a 88 trafiło do niewoli. Straty po stronie rosyjskiej nie są znane.

Po 1945

Po wojnie fort był użytkowany jako magazyn. Mimo znacznych uszkodzeń prawej części bloku czoła oraz remiz, fort jest zachowany w dobrym stanie. Obecny właściciel odnowił elewację części koszarowej.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki