FANDOM

Fontanna Marsa na Rynku.jpg

Fontanna Marsa, w tle Waga i Ratusz

1.07. 055.jpg

Fontanna Prozerpiny

Już w średniowieczu urządzono na wszystkich rogach rynku publiczne studnie, które później ozdobiono rzeźbami. Najstarsza informacja na ten temat pochodzi z 1568 roku, kiedy to zamówiono drewniane figury lwa i jelenia, przeznaczone do studni przed ratuszem oraz kamienicą nr 54. W następnym stuleciu wszystkie cztery studnie otrzymały, również drewniane, rzeźby wyobrażające Apolla, Jowisza, Marsa i Neptuna.

Fontanna Prozerpiny

Ratusz-16181.jpg

Do dziś w historycznej formie zachowała się tylko fontanna Prozerpiny. Zdobiąca ją kompozycja przedstawia znaną z mitologii scenę jej porwania przez Plutona, powstała w latach 1758-1766, a jej autorem był Augustyn Schöps.

Rekonstrukcja

21 075.jpg

Fontanna Apolla

18.9.. 053.jpg

Fontanna Neptuna

Pozostałe trzy fontanny zostały przywrócone w ramach rekonstrukcji trwającej w latach 2002-2005 z inicjatywy Unii Wspólnego Inwestowania i Towarzystwa Opieki nad Zabytkami[1]. Powstały one na miejscu starych studzienek, stojących od 1615 r. w narożach poznańskiego rynku. Niestety nie zachowały się żadne źródła ikonograficzne, które przybliżałyby nam ich wygląd. Wiadomo, że oryginalne fontanny zniknęły ze Starego Rynku w końcu XIX wieku. Przyczyną był najprawdopodobniej nietrwały materiał, z których były wykonane - drewno.

W roku 2002 jako pierwszą zrekonstruowano studzienkę Apollina. Dwa lata później odsłonięto Fontannę Neptuna (Posejdona). Ostatnia fontanna - Marsa została odsłonięta w roku 2005.

Fontanny

Źródła

  1. Fontanna Marsa na Starym Rynku

Kuknij tyż na...

Losowa wiki