Fandom

Wszystko o Poznaniu

Faworki

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Faworki.jpg

Faworki (inaczej chruściki) - słodkie, cieniutkie i chrupiące ciastka zwinięte w formie warkocza. Tradycyjny element podkoziołka.

Pochodzenie

Nazwa faworki pochodzi od poznańskiej piekarni Fawor o ponad stuletniej tradycji. Jej cukiernicy po raz pierwszy usmażyli faworki, które - jak podaje „legenda” - powstały przez przypadek. Początkujący cukiernik smażąc pączki przypadkowo wrzucił do rozgrzanego oleju wąski pasek ciasta na pączki. Po reprymendzie od starszego cukiernika, wyjął kawałek, który ukształtował się w warkocz. Posypał go cukrem i spróbował swojego wypieku, a następnie podbiegł do swojego opiekuna, który również zasmakował w nowym wypieku swojego podopiecznego.

Początkowo faworki były wyrabiane z ciasta na pączki przez co były dość ciężkie. Dopiero później mistrzowie dopracowali formułę ciasta, tak by wysmażony faworek był cieniutki i chrupiący.

Przepis

Składniki

  • 25 dag mąki
  • 3 dag cukru pudru
  • 3 dag masła
  • 2 jajka
  • łyżka octu
  • 4 łyżki śmietany
  • sól
  • tłuszcz do smażenia
  • cukier puder zmieszany z cukrem waniliowym do posypania

Sposób przygotowania

Zagnieść wszystkie składniki i starannie wyrobić ciasto. Po wyrobieniu wstawić na godzinę do lodówki. W tym czasie rozgrzać tłuszcz do smażenia. Po wyjęciu z lodówki ciasto wybić przynajmniej 100 razy wałkiem i dopiero wówczas cienko rozwałkować, pokroić na wąskie paski. Nie podsypywać za dużo mąki, bo będzie się paliła podczas smażenia. Paski nacinamy pośrodku i przez dziurkę przewlekamy jeden z końców, tworząc charakterystyczny kształt faworka. tak przygotowane ciastka wrzucamy na gorący tłuszcz, a po usmażeniu odsączamy na papierowym ręczniku lub sicie i posypujemy cukrem pudrem.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki