FANDOM

Bikiniarz.jpg
Bikiniarze.jpg

Bikiniarze zilustrowani w filmie Stilyagi (2008)

Wyrażenie gwarowe oraz odłam poznańskich bikiniarzy

Gwara

W gwarze „eka” miała kilka znaczeń.

Narożnik ulicy

Zza eki wyskoczyło dwóch
i chcieli mnie loć.
W ty moji ece było zawsze tak ciemno, że sie wieczorem bojałam do chaty wracać.

Korner w piłce nożnej

Prosto z eki strzelył na kaste i Warta wyszła do przodu.

Banda łobuzów z tego samego fyrtla

Henryk dobrze pamiętał obyczaje takiej eki, każdy bił się tu już z każdym, i wiadomo dobrze, jaka jest hierarchia. Eka była zgrana, wiync my nikogo nie drygali. [...] niech z szafónierek klufty wywlekom i niech przyknajom coluchnom ekom.

Bikiniarze

Polska Kronika Filmowa - o bikiniarzach03:09

Polska Kronika Filmowa - o bikiniarzach

W latach 50. XX w. w Poznaniu funkcjonował odłam subkultury bikiniarzy. Przedstawiciele tej subkultury nosili włosy zaczesane w tak zwaną plerezę, kraciaste marynarki, obcisłe spodnie, buty na „słoninie” oraz krawaty w półnagie dziewczyny (stąd nazwa subkultury), tzw. „gerlsy”. Przez kolorowy ubiór i zamiłowanie od jazzu, boogie woogie oraz rock'n'rolla manifestowali swój sprzeciw wobec szarej komunistycznej rzeczywistości oraz władzy Stalina.

W Warszawie i reszcie Polski bikiniarze skupiali raczej środowiska inteligenckie. Poznańskie eki składały się głównie ze sportowców, nierzadko profesjonalnych. Cechował je kult tężyzny fizycznej oraz znacznie bardziej agresywny charakter. Eki miały charakter terytorialny. Do najbardziej znanych należała tzw. Eka z Małeki (ul. Małeckiego).

Eki, a Poznański Czerwiec

Eki wzięły czynny udział w wydarzeniach Poznańskiego Czerwca '56. Członkowie Eki z Małeki pomogli przejąć kontrolę nad więzieniem przy ulicy Młyńskiej.

Film dokumentalny o Ece z Małeki

EKI Z MAŁEKI NA UBEKI cz. 113:13

EKI Z MAŁEKI NA UBEKI cz. 1

EKI Z MAŁEKI NA UBEKI cz. 212:49

EKI Z MAŁEKI NA UBEKI cz. 2

Kuknij tyż na...

Losowa wiki