Fandom

Wszystko o Poznaniu

Dziennik Poznański

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Dziennik poznanski 1859.jpg

Pierwsza strona pierwszego numeru Dziennika - 1 stycznia 1859 r.

Wycinek z Dziennika Poznańskiego.jpg

Wycinek z Dziennika Poznańskiego

Dziennik Poznański - gazeta informacyjna ukazująca się w Poznaniu w latach 1859-1939, reaktywowana w latach 1991-1999. Dziennik miał korespondentów w całej Europie.

Początki

Po likwidacji przez władze pruskie „Gońca Polskiego” z początkiem roku 1852 w regionie brakowało niezależnej prasy polskiej. „Gazeta Wielkiego Księstwa Poznańskiego” była co prawda redagowana przez Napoleona Kamieńskiego, była jednak zależna od niemieckiego właściciela. Zakładając w 1859 roku nowy tytuł Hipolit Cegielski, wraz z Anastazym Radońskim, Gustawem Potworowskim i Władysławem Bentkowskim, wykorzystał dogodny klimat polityczny, który nastał po przejęciu z końcem 1858 roku władzy w Prusach przez księcia Wilhelma I. Redaktorem odpowiedzialnym został Ludwik Jagielski, zaś głównym współpracownikiem poseł Władysław Bentkowski, wcześniej redaktor naczelny „Gońca Polskiego”.

Program

Dziennik reprezentował wielkopolskich pozytywistów, środowiska liberalne i demokratyczne, działając w nurcie legalnej opozycji przeciw wynaradawianiu.

W okresie międzywojennym gazeta reprezentowała poglądy konserwatystów wielkopolskich zbliżonych do Narodowej Demokracji.

Reaktywacja

24 października 1991 r. ukazał się pierwszy numer gazety porannej „Dziennik Poznański”.

Ciekawostki

Linki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki