FANDOM

Dzielnica Cesarska 1919.jpg

Dzielnica Cesarska z lotu ptaka w roku 1919

Ring Stubbena.jpg

Dzielnica Cesarska z lotu ptaka niemal 100 lat później

52° 24.508' N 16° 55.016' E

Zamek2.jpg

Zamek Cesarski

Dzielnica Cesarska (niem. Kaiserstadtbezirk) - reprezentacyjna dzielnica Poznania znajdująca się w zachodniej części jego ścisłego centrum.

Historia

Stanowisko nadburmistrza Poznania objął w roku 1891 Richard Witting, który postawił sobie za cel unowocześnienie i zmodernizowanie miasta, m.in. poprzez zniesienie murów Twierdzy Poznań oraz przyłączenie wybranych przedmieść. Rozbiórka Bramy Berlińskiej w 1901 roku otworzyła możliwość stworzenia nowej dzielnicy miasta. Pierwsze plany rozbudowy tej części miasta opracował w roku 1890 radca budowlany Heinrich Grüder. Następną wersję sporządził Joseph Stübben w roku 1903. W następnym roku cesarz Wilhelm II Hohenzollern powołał Królewską Komisję Rozbudowy Poznania, która miała zająć się realizacją planów Dzielnicy Cesarskiej. 20 sierpnia 1910 r. miasto zyskało tytuł Rezydencjonalnego Miasta Poznań, w tym też dniu uroczyście poświęcono Zamek Cesarski.

Zabudowa Dzielnicy Cesarskiej stała się dla mieszkańców Poznania w początku XX wieku wymarzonym miejscem spacerów i rekreacji - wcześniej miasto „okute” umocnieniami twierdzy nie miało podobnych terenów o wysokim standardzie. Jakość architektury, którą zabudowano ten teren postawiło natomiast Poznań w gronie zaplanowanych z rozmachem miast europejskich tamtego okresu.

Zabudowa

W roku 1910 na zabudowę Dzielnicy Cesarskiej składały się m.in.:

Ring Stübbena

W pasie po rozebranych fortyfikacjach, wewnątrz okręgu wytyczonego przez Zamek, Teatr Wielki oraz Collegium Minus, Joseph Stübben wyznaczył zielony pas. Obszar ten często nazywa się Ringiem Stübbena.

Na mapie

Kuknij tyż na...

Losowa wiki