FANDOM

800px-Old Mens House Poznan Wilda

52° 23.610' N 16° 55.114' E

Oddany do użytku na początku 1909 r. dom spokojnej starości, położony przy placu Bergera (obecnie pl. Marii Skłodowskiej-Curie, obok Rynku Wildeckiego), zbudowano ze środków fundacji Gotthilfa Bergera (Berger-Stiftung). Plac Bergera wziął imię od nazwiska fundatora domu.

Budowa

Pierwszego, neogotyckiego projektu z 1906 r. nie zrealizowano - jego autorem był inż. Kawel. W marcu 1907 r., architekt miejski Fritz Teubner, przygotował nowy projekt w stylu neobarokowym. Dom oddano do użytku w styczniu 1909 r.

Obiekt nawiązuje do monumentalnych gmachów w sąsiedztwie - Politechniki i Szkoły Gminnej. Mimo uproszczenia projektu Teubnera w trakcie realizacji, dom posiada wystawną barokową formę, z dwoma ryzalitami na flankach, balkonem i zdwojonymi kolumnami.

Dom miał 60 miejsc - na każdym z pięter znajdowało się kilkanaście pokoi dla pensjonariuszy. Obiekt dysponował własną kuchnią, pralnią, wspólnymi przestrzeniami rekreacyjnymi i nieco zbyt małą liczbą toalet i łazienek.

Obecnie

Gmach eksploatuje Politechnika Poznańska.

Do 2008 r. funkcjonował tu 45 Oddział PKO BP w Poznaniu. Na narożniku budynku, w czerwcu 1948 r., wmurowano tablicę o treści:

Plac Marii Curie Skłodowskiej / Ku uczczeniu 50 lecia odkrycia polonu i radu 1898 - 1948.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki