Fandom

Wszystko o Poznaniu

Deutscher Beamter-WohnungsBauVerein

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
PierwszyzarzadSpUrz.png

Pierwszy polski zarząd spółdzielni

Deutscher Beamter-WohnungsBauVerein - powstała w roku 1900 niemiecka Spółdzielnia Budowlana Urzędników Państwowych.

Dzięki niskooprocentowanym kredytom rządowym wybudowała w Poznaniu, do momentu wybuchu I Wojny Światowej, 118 domów mieszkalnych zamieszkałych przez 1018 rodzin.

Dwudziestolecie międzywojenne

W 1919 roku niemiecki zarząd spółdzielni planował sprzedać cały majątek za bezcen. Umowy sprzedaży zostały jednak unieważnione przez Urząd Osadniczy, który 7 kwietnia 1920 zarządził przymusową administrację nad spółdzielnią, w celu uchronienia jej przed rozpadem.

W dniach 20 kwietnia i 21 maja 1920 Uniwersytet Poznański odkupił od Spółdzielni część budynków na cel tworzenia burs akademickich - łącznie 24 domy zamieszkałe przez 202 rodziny i 7225 m kw terenu budowlanego. Ceny sprzedaży wyniosły poniżej 10% rzeczywistej wartości. Sprzedaż ta została również wstrzymana w związku z podejrzeniem współpracy rektora uniwersytetu z niemiecką spółdzielnią. Do transakcji ostatecznie jednak doszło już po przejęciu spółdzielni przez Polaków w 1920 roku. 21 października 1920 r. spółdzielnia przekształcona została w polską spółdzielnię pod nazwą „Spółdzielnia Budowlana Polskich Urzędników Państwowych”.

Budynki

Wybudowała w Poznaniu do roku 1919 m.in.

Po roku 1920

  • budynek przy ul. Śniadeckich 24, 26 i 28

Źródła

  • „Spółdzielnia Budowlana Polskich Urzędników Państwowych w Poznaniu: 1920-1930”

Kuknij tyż na...

Losowa wiki