Fandom

Wszystko o Poznaniu

Czartoria

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

52° 24.476' N 16° 56.599' E

Długość:202 m
Dzielnice:Stare Miasto, Chwaliszewo, Czartoria
Zakres numerów:1-2, 4-5, 7-9
Kody pocztowe: 61-102
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Czartoria.jpg

Ulica Czartoria

Czartoria - ruina.jpeg

Czartoria - pierwotnie niewielka osada na warciańskiej wyspie. Z czasem stała się częścią leżącego na tej samej wyspie Chwaliszewa, razem z nim włączona w granice miasta w roku 1800.

Obecnie Czartoria stanowi jedynie uliczkę na Chwaliszewie. W czasach zaborów nosiła ona nazwę ulica Tamowa (niem. Dammstrasse). W roku 1919 przyjęto polską nazwę - Czartoryja.

Budynki na tej ulicy znajdują się pod ochroną Miejskiego Konserwatora Zabytków - są to budynki mieszkalne datowane na rok 1937 (nr 2), lata 1899-1902 (nr 5) i rok 1900 (nr 9a). Wszystkie budynki na tej ulicy podlegają ochronie Układu Urbanistycznego Starego Miasta (rejestr A225, wpis 4 czerwca 1979 r.).

Historia

Współczesność

Zabudowa Czartorii został niemal doszczętnie zniszczona w czasie walk o Poznań w roku 1945. Degradację pogłębiła regulacja Warty oraz poprowadzenie trasy przez mosty Bolesława Chrobrego i Mieszka I.

Obecnie na Czartorii prowadzi się prace rewitalizacyjne - w roku 2009 wyremontowane zabytkowe, brukowane ulice Czartoria i Tylne Chwaliszewo, zaś w roku 2010 przy ulicach tych zamontowano latarnie w stylu retro.

Legendy

Czartoria nigdy nie cieszyła się dobrą sławą. Często mówiono o spotykających się tutaj nożownikach, złodziejach czy innych bandytach. Zwłaszcza podczas lat 40-50 XX wieku każdy wolał omijać tą dzielnicę szerokim łukiem.

Doprowadziło to do powstania wielu miejskich legend i nieprawdopodobnych opowieści. Część z nich została odtworzona podczas festiwalu Urban Legend. Oto niektóre z nich:

Rewitalizacja

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Galeria

Pozostałości po dawnej Czartorii

Czartoria kiedyś

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Kuknij tyż na...

Losowa wiki