FANDOM

Czarownica Powołana - okładka

Okładka drugiego wydania, wydrukowanego w Gdańsku

Czarownica powołana

Czarownica powołana albo krótka nauka i przestroga ze strony czarownic - krótka rozprawa wydrukowana w roku 1639 w Poznaniu, w drukarni Wojciecha Regulusa, niegdysiejszego nauczyciela Akademii Lubrańskiego. Nie wiadomo kto był autorem rozprawy, jednak przedstawione w niej poglądy wskazują na samego Regulusa, który prawdopodobnie chciał uniknąć reperkusji i dlatego zdecydował się nie podpisać pod dziełem.

Pierwsze takie dzieło w Polsce

Treść dzieła znacząco różni się od popularnych w tamtych czasach poglądów. Wydawane w XVI i XVII wieku traktaty o czarownicach skupiały się raczej na metodyce rozpoznawania czarownic oraz opisie stosownych tortur.

Dziełko było w istocie pierwszym w polskim piśmiennictwie głosem przeciw pławieniu czarownic. Jego autor krytykuje także praktykę „powoływania czarownic”, czyli wskazywania przez skazaną za czary kolejnych podejrzanych, zazwyczaj sąsiadek, lub żon i córek wpływowych osób. Powodem owego procederu miał być – według autora – lęk oskarżonych przed torturami, sprawiający, że kobiety przyznawały się do winy, wplątując w „diabelską aferę” kolejne domniemane winowajczynie.

Autor „Czarownicy powołanej” apeluje do sędziów o rozwagę. Wierzy w istnienie sił nieczystych, tj. w czarownice i diabła, kpi jednak z ogólnie akceptowanych reguł egzaminowania czarownic. Opisuje przypadki nadużyć, radząc każdemu wystrzegać się, „aby cię w osobie duchownego diabeł nie bałamucił, co mu nie nowina”. Zachęca do poszukiwań racjonalnych dowodów na istnienie czarownic, krytykując wyroki sądowe oparte na domysłach i zabobonnych praktykach.

Wznowienia

Czarownica objawiona doczekała się wznowienia w 1714. Drugi nakład wydrukowano w Gdańsku.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki