Fandom

Wszystko o Poznaniu

Cmentarz Parafii Bożego Ciała

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Cmentarz Parafii Bożego Ciała
Cmentarz Bozego Ciala.jpg

Brama Cmentarza Bożego Ciała, przy ul. Bluszczowej

Nazwa pełna:Cmentarz Parafii pw. Bożego Ciała
Adres:ul. Bluszczowa
Typ:Wyznaniowy
Wyznanie:Katolickie
Stan:Czynny
Powierzchnia:8,6 ha
Data otwarcia:1912
Zarządca:Parafia pw. Bożego Ciała
Grob Cmentarz Bozego Ciala.jpg

52° 22.544' N 16° 54.673' E

Cmentarz przy ulicy Bluszczowej na Dębcu jest zabytkową nekropolia powstałą w roku 1912 z inicjatywy duchownych Kościoła Bożego Ciała. Cmentarz o kształcie prostokąta rozciągał się na obszarze 6,5 ha. Projekt cmentarza wykonał Kazimierz Karłowski, przy współpracy z Kazimierzem Skąpskim. Główna brama wjazdowa, kostnica, dom ogrodnika oraz wozownia zostały zaprojektowane przez Kazimierza Rucińskiego. Neobarokowy cokół z piaskowca, na którym stanął krzyż fundacyjny, wykonał rzeźbiarz Władysław Rudy. W 1932 roku cmentarz został powiększony o dodatkowe 2,1 ha.

W czasie okupacji hitlerowskiej w latach 40 XX wieku, południowo-zachodni skrawek cmentarza uległ likwidacji w związku z przeprowadzeniem bocznicy kolejowej z Zakładów H. Cegielskiego do pobliskiej linii kolejowej. W czasie II wojny światowej w jednym z grobów (pp. Krajnów) znajdował się sejf Poznańskiej AK.

W roku 1968, cmentarz został zamknięty przez lokalne władze komunistyczne. Przez przeszło trzydzieści lat cmentarz, jeden z piękniejszych cmentarzy parkowych Wielkopolski, zarastał i ulegał dewastacji. W 2001 roku został ponownie otwarty dla celów grzebalnych. Na cmentarzu, na przeważającej części nagrobków widnieją tradycyjne nazwiska wielkopolskie oraz nazwiska Bambrów poznańskich.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki