Fandom

Wszystko o Poznaniu

Cafe Esplanade

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Arkadia 04.jpg

52° 24.491' N 16° 55.570' E

Cafe Esplanade - reklama.png

Reklama prasowa kawiarni

Arkadia 06.jpg

Cafe Esplanade - restauracja działająca w pierwszej połowie XX wieku, reklamująca się jako „największa i najpiękniej położona kawiarnia w Polsce”. Mieściła się przy placu Wolności, w obecnym budynku Arkadii.

Restaurację otwarto w 1912 roku pod nazwą „Cafe Esplanada”. Jednak niemieckie władze, nie akceptujące francuskiej nazwy dla tak popularnego miejsca przemianowały lokal na „Kaffehaus Hohenzollern”.

Po odzyskaniu niepodległości przywrócono starą nazwę restauracji. Właścicielem był znany poznański kupiec Wiktor Wandelt, który wprowadził najnowocześniejsze w Europie nowinki gastronomiczne tamtych lat. W latach 20. XX wieku przed restauracją znajdował się drewniany taras (nie zachował się do dziś) na którym rozstawiano stoliczki, drzewa w donicach oraz na którym mieściła się scena dla orkiestry. Taras był na tyle wielki, że mieściło się na nim 1000 gości oraz orkiestra.

Wiktor Wandelt zmarł w Poznaniu 12 lipca 1931 r w wieku 61 lat.

W roku 1931 nazwa zmieniła się ponownie, tym razem na „Arkadia”. To właśnie od nazwy tej restauracji pochodzi zwyczajowa nazwa budynku używana do dziś.

W ofercie Esplanady można było znaleźć lokalne wypieki „znane ze swojej dobroci” oraz lody włoskie będące specjalnością zakładu. Było to popularne miejsce zarówno wśród par udających się na rendez-vous jak i kawalerów przychodzących na bilard.

Po wojnie koncertował tutaj znany jazzowy pianista Stanisław Wojciechowski.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki