Fandom

Wszystko o Poznaniu

Budynek biurowy gazowni

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
18 105.jpg

52° 24.241' N 16° 56.572' E

Zabytkowy budynek gazowni znajduje się pod numerem 15 przy ulicy Grobla. W tym okazałym budynku biurowym znajduje siedziba Wielkopolskiej Spółki Gazownictwa, dawniej (od 1914 r.) Miejskie Zakłady Siły, Światła i Wody.

Budynek został zbudowany wg projektu Kazimierza Rucińskiego w 1925 roku. Zaokrąglony ryzalitowy narożnik nakryty jest kopułą na wysokim bębnie. Boczne skrzydła zamknięte są ryzalitami z bramami wjazdowymi na wewnętrzny dziedziniec. Pod kopułą znajduje się herb Poznania.

Boczne skrzydło budynku biurowego wzdłuż ul. Grobla jest przedłużone przez czterokondygnacyjny budynek mieszkalny. W tym budynku pod nr 14 mieszkał wraz z matką Anną Kaźmierczak i babcią Apolonią Ludwig Kaźmierczak - dziadek ze strony ojca Angeli Merkel (kanclerz Niemiec). Potem rodzina przeprowadziła się na Piekary. Obecnie w budynku swoją siedzibę ma Wielkopolska Spółka Gazownictwa.

Boczne skrzydła są zamknięte ryzalitami z trójkątnymi tympanonami, w których w partii parteru znajdują się arkadowe bramy wjazdowe na wewnętrzny dziedziniec. Całość elewacji jest ujednolicona pasmem gzymsów odcinających parter i ostatnią kondygnację oraz rytmem profilowanych lizen między oknami. Kształtując barokizującą bryłę, architekt jednocześnie zredukował detale i ornamenty architektoniczne.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki