FANDOM

Browar Huggerów 1930

Browar braci Huggerów przed rokiem 1930

52° 24.076' N 16° 55.654' E

Browar Huggerów 2000

Pozostałości zabudowań browaru w roku 2000

Dawny browar Huggerów - 1989

Zabudowania browaru w roku 1989 od strony ulicy Kościuszki

Quote3  Dawniejszymi czasy, mniej więcej do czterdziestego roku, zwyczajnym trunkiem domowym w mieście i po wsiach było piwo swojskiego wyrobu. Każdy dwór zamożniejszy miał tak zwany mielcuch i mielcarza, który warzył piwo do codziennego użytku. W Poznaniu kwitło kilka browarów polskich, znaczne właścicielom przynosząc dochody, bo w dniach skończonej warki gromady kucharek konewkami lub węborkami wynosiły z nich piwo, które potem po domach chrzczono przyzwoicie i butelkowano  Quote2
Browar Huggerów anons 01

Anons w "Gazecie Polskiej"

Browar Huggerów anons 02

Anons w "Sokole" z roku 1926

Browar Huggera nagrody

Anons z księgi jubileuszowej Towarzystwa Restauratorów na miasto Poznań i okolicę (rok 1928)

Jednodniówka na jubileusz Stowarzyszenia Restauratorów na miasto Poznań i Powiat

Informacja o browarze w jednodniówce wydanej w roku 1938 na jubileusz Stowarzyszenia Restauratorów na miasto Poznań i Powiat

Browar Huggerów plan

Plan sytuacyjny browaru Huggerów przy Półwiejskiej 25 (rok 1890)

Quote3  Dowiedziałam się, że ten obiekt jest na sprzedaż, ponieważ od wielu lat nie był wykorzystywany do celów, dla których go stworzono - do produkcji piwa. Przyszłam tam w piękny, słoneczny dzień i miejsce wydało mi się magiczne. Niby położone w centrum miasta, a jakbym się znalazła w zupełnie innym świecie  Quote2
Grażyna Kulczyk o terenie browaru Huggera w rozmowie z "Gazetą Wyborczą"
Stary Browar

Druga młodość Browaru Huggera - Stary Browar

Stary Browar z lotu ptaka

Stary Browar z lotu ptaka

Browar Huggera - największy poznański i jeden z największych w kraju browar założony przez braci Juliusa i Alfonsa Huggerów na skarpie w pobliżu ulicy Półwiejskiej pod koniec XIX wieku.

Pierwszy browar rodziny Huggerów

Pierwszy browar założył ojciec braci, urodzony w górach Schwarzwaldu Ambrosius Hugger. W roku 1851 postawił on przy ulicy Wronieckiej 15 pierwszy podpiwniczmy budynek. W roku 1876 właścicielem terenu był syn Ambrosiusa - Josef Hugger. Parcela obejmowała wówczas budynek mieszkalny, słodownię ze spichrzem, browar i przybudówkę, mieszczącą trzy apartamenty.

Kolejny browar rodzina Huggerów założyła w roku 1849 przy ulicy Św. Wojciecha, który „od połowy lat sześćdziesiątych był największym przedsiębiorstwem przemysłu piwowarskiego w Wielkopolsce”. Na dokumencie ubezpieczeniowym browaru parowego z roku 1869 pojawiają się podpisy braci Juliusa i Alfonsa. W kolejnych latach zakład zyskuje dwupoziomowe piwnice oraz od dom mieszkalny od frontu. Rodzina Huggerów była właścicielem tego browaru przypuszczalnie do końca I wojny światowej. Po roku 1890 działa na Św. Wojciechu zapasowa słodownia produkująca słód na potrzeby własne oraz na sprzedaż.

Browar na skarpie

Największy browar w Poznaniu, należący do rodziny Huggerów zbudowano na parceli znajdującej się nad skarpą, ograniczonej od wschodu ulicą Półwiejską (prowadzącą do Bramy Wildeckiej), uliczką biegnąca wzdłuż fortyfikacji miejskich przy Forcie Grolmana od południa, budynkiem sądu wojskowego oraz cmentarzem ewangelickim parafii św. Krzyża od północy. Trudno stwierdzić kiedy bracia zakupili ten teren, jednak w roku 1876 ubezpieczają oni dużą lodownię stojącą na tej parceli, która mogła służyć browarowi przy ulicy Św. Wojciecha. W 1876 roku zbudowane zostały dwa trzypiętrowe domy mieszkalne oraz jednopiętrowy budynek w głębi parceli.

Lata świetności

Do roku 1890 trwała przebudowa zakładu. Budynek lodowni zamieniono na leżakownię oraz fermentownię. Powstał również monumentalny budynek z warzelnią, słodownią wieżową oraz suszarnią z charakterystycznym kominem. Powstały również dobudówki maszynowni oraz z maszyną parową napędzająca urządzenia znajdujące się w browarze.

W roku 1895 browar braci Huggerów przekształcił się w spółkę akcyjną Bierbrauerei Aktien-Gesellschaft vormals Gebrüder Hugger, wzniesiono także budynek biurowy oraz warsztaty.

Browar posiadał własną słodownię klepiskową oraz wytwórnię sztucznego lodu. Jego specjalnością był pilzeński Kryształ, ciemny monachijski Specjał oraz Porter. W roku 1918 browar Huggerów wyprodukował 70 tys. hektolitrów piwa.

Browar w okresie międzywojennym

Browar w dobrej kondycji finansowej działał aż do wybuchu I wojny światowej. Po jej zakończeniu, gdy Huggerowie prawdopodobnie sprzedali zakład i przenieśli się do Niemiec, pojawiła się kwestia wykorzystania zakładu dla przemysłu polskiego. Dopiero w roku 1926 spółka Fabryki Chemiczne Dr Roman May zaczęła wykup akcji browarów. Planowano eksport produkowanego w browarze słodu do Stanów Zjednoczonych.

Wielki kryzys lat 30-tych przekreślił niestety te plany - inwestycja okazała się chybiona. Dodatkowo mniejsze spożycie piwa oraz wyższe podatki i ceny chmielu spowodowały zmniejszenie zbytu złocistego trunku z poznańskiego browaru. Zakład sprzedawał tylko 10% swoich zdolności produkcyjnych (38,5 tys. hl piwa rocznie). W 1937 upadający browar wzięła w sześcioletnią dzierżawę firma Browar Związkowy Związku Restauratorów (dawny Hugger Sp. z o.o.). Rozpoczęte przez spółkę inwestycje przerwał jednak wybuch wojny.

Dzieje powojenne

We wrześniu 1939 browar przeszedł w ręce niemieckie, do roku 1944 produkowano w nim piwo. Następnie Niemcy urządzili w podziemiach browaru schrony, co przyczyniło się zapewne do znacznych zniszczeń w trakcie w walk o Poznań.

Po wojnie dawny browar Huggera oraz w Kobylepolu podporządkowany został Centralnemu Zarządowi Polskiego Przemysłu Fermentacyjnego Oddział w Bydgoszczy. Od tego czasu piwo stało się tak smaczne jak nazwa zarządcy. W budynkach przy Półwiejskiej produkcja piwa trwała do roku 1980, gdy zakłady przeniosły się na ulicę Szwajcarską. Zakłady Huggera oraz w Kobylepolu uważa się za kolebkę dzisiejszego Lech Browary Wielkopolski.

Do roku 1990 budynki browaru mieściły magazyny chmielu, a po transformacji ustrojowej rozlewnie wód gazowanych, m.in. Mirindy i Pepsi.

Architektura browaru

Zabudowania browaru były typowym przykładem architektury przemysłowej tamtego okresu. Nurt ten w Niemczech określano jako Rundbogenstil. Budynki wzniesiono z wykorzystaniem czerwonej cegły licującej, gdzieniegdzie z prostym detalem oraz z półkoliście zamkniętymi oknami. Monumentalny charakter niektórych budynków wzmacniało również samo położenie browaru. Zakład umieszczony był na potęgującej wrażenie murowanej skarpie, w pobliżu budowli fortecznych - ceglanej Bramy Wildeckiej z jednej i Fortu Grolmana z drugiej strony.

Przed II wojną światową browar wyglądał nie jak zakład produkcyjny, ale niemal jak twierdza. Po wojnie zniknął częściowo detal, zmienił się kształt okien, dostawiono liczne przybudówki.

Stary Browar

W latach 90. XX w. terenem browaru zainteresowała się Grażyna Kulczyk. Należąca do niej spółka Fortis kupiła w grudniu 1998 roku teren browaru od firmy Lech Browary Wielkopolskie.

W odnowionych budynkach browaru Huggera powstać miało obok galerii handlowej również centrum sztuki. Akt erekcyjny pod budowę Starego Browaru wmurowano w czerwcu 2002 roku, a pierwsze skrzydło otwarto 5 listopada 2003 r.

Information icon Dowiedz się więcej w: Stary Browar

Galeria etykiet

Linki

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki