FANDOM

Efy1.jpg

52° 19.834' N 16° 57.735' E

Nad Poznaniem ryczą sobie radośnie silniki F-16. Samoloty te mają swoją bazę na lotnisku w Krzesinach. W poznańskiej 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego stacjonują 32 samoloty F-16, czyli dwie eskadry.

Umiejscowienie bazy pociąga za sobą uciążliwość dla mieszkańców aglomeracji czego skutkiem są toczące się protesty.

Baza w Krzesinach jest też atrakcją dla osób interesujących się lotnictwem. Kiedy w Krzesinach odbywają się nocne loty przyjeżdża ponoć sporo osób popatrzeć i fotografować samoloty.

Historia

Początki lotniska sięgają II wojny światowej. W 1941 niemieckie władze zlokalizowały na Krzesinach jedną z hal produkcyjnych fabryki Focke-Wulfa, przy której znajdowało się testowe lotnisko zaopatrzone także w m.in. hamownię silników. Zakłady w 1944 stały się celem nalotów amerykańskiego lotnictwa bombowego. Następnie, w 1945, lotnisko przejęła Armia Czerwona, a w 1954 przekazano lotnisko Ludowe Wojsku Polskiemu.

W dniu 4 września 1954 stacjonująca na Krzesinach jedna z eskadr 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego została przekształcona w 62 Pułk Szkolno-Treningowy Lotnictwa Myśliwskiego wchodzący w skład 3 Korpusu Obrony Powietrznej. W 1957 został on przeformowany w bojowy 62 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, któremu w 1958 nadano imię Powstańców Wielkopolskich 1918/1919. 16 stycznia 1994 ponownie zmieniono nazwę, tym razem na 3 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Poznań" składający się z dwóch eskadr. W 1999 roku skład 1 Eskadry powiększono o część personelu i sprzętu rozformowanej 17 Eskadry Lotniczej z Ławicy. Baza w obecnym kształcie powstała 31 grudnia 2000 w wyniku przekształcenia 3 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w 31 Bazę Lotniczą i 3 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego "Poznań".

Współczesność

  • W 2001 roku została zmodernizowana z naruszeniem prawa[1], tak by móc obsługiwać samoloty F-16 Fighting Falcon, w które wyposażona jest stacjonująca w bazie 3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego "Poznań" i 6 Eskadra Lotnictwa Taktycznego
  • W 2006 r. w Poznaniu wylądowały pierwsze "jastrzębie"
  • Od stycznia 2006 roku do września 2009 Wojskowy Zarząd Infrastruktury w Poznaniu wypłacił 2 miliony złotych odszkodowań.
  • Do listopada 2011 roku do wojska wpłynęło około 1500 wezwań sądowych dotyczących wypłaty odszkodowń na łączną kwotę blisko 280 mln zł.
  • 03.11.2011 (IAR) - Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła sposób, w jaki wybrano lotnisko Poznań-Krzesiny na bazę dla samolotów F-16. Krytyczna ocena dotyczy również samej lokalizacji. Ponadto zbudowana za ponad 960 milionów złotych baza nie może być wykorzystywana w stu procentach ze względu na bliskość osiedli mieszkaniowych. Okazało się jednak, że kontrola NIK nie może być w pełni wykonana, bo w Ministerstwie Obrony Narodowej brakuje dokumentów potwierdzających przygotowania do wydania decyzji w sprawie lokalizacji obiektu na terenie poznańskiej aglomeracji. Jak ustalił NIK, zostały one zniszczone w 1997 r. z naruszeniem przepisów. [2]

Prypisy

  1. NIK o lotnisku w Krzesinach
  2. Informacja o wynikach kontroli przygotowania lotniska w Poznaniu

Kuknij tyż na...

Losowa wiki