FANDOM

Umowa fontanna Prozerpiny

Sebastian Bruchwicki i Ignacy Kunowski rajcy miasta Poznania, w imieniu miasta zawierają kontrakt z Augustynem Szepsem (rzeźbiarzem), o wystawienie przez tego ostatniego fontanny "z kamienia ciosowego według podanego abrysu z figurami" (obecna Prozerpina) za 210 dukatów

Odwach kartusz herbowy Stanisława Augusta

Kartusz herbowy króla Stanisława Augusta wieńczący attykę Odwachu

Augustyn Schöps - wysoko ceniony XVIII-wieczny poznański rzeźbiarz oraz dekorator wnętrz, wykonujący swe prace w drewnie i kamieniu.

Dzieła

W roku 1758 Schöpsowi zlecono budowę fontanny Prozerpiny na podstawie kontraktu opiewającego na 210 dukatów. Prace zakończono w roku 1766.

W latach 1785-1787 Schöps był wykonawcą wyposażenia wnętrza w budowanym wówczas kościele Wszystkich Świętych. W kruchcie wieżowej znajduje się rzeźba Mojżesza z roku 1787 autorstwa Schöpsa[1].

W ratuszowej Sali Sądowej znajduje się wykonany w roku 1791 posąg króla Stanisława Augusta, autorstwa Augustyna Schöpsa. Co ciekawe, jest to jedyny znany posąg króla, ufundowany przez poznański magistrat prawdopodobnie "dla upamiętnienia Konstytucji 3 Maja"[2].

Attykę Odwachu wieńczą kamienne rzeźby wykonane w jasnoszarym piaskowcu pochodzącym z okolic Smiłowa kolo Szydłowca. Przypuszcza się, że autorami i wykonawcami rzeźb byli Jan Chrystian Kamsetzer lub Augustyn Schöps [3].

Jednym z monumentalnych osiągnięć Schöpsa jest dekoracyjne dzieło w ołtarzu głównym poznańskiej katedry "Wręczenie kluczy świętemu Piotrowi"[4].

Źródła

  1. Kościół Wszystkich Świętych
  2. Ratusz. Muzeum Historii Miasta Poznania. Przewodnik, red. M. Warkoczewska, Poznań 1993, s. 42-43
  3. „Kronika Miasta Poznania” nr 2/2003, „W cieniu wieży ratuszowej”, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2003.
  4. SEMINARIUM: ŚLADAMI WSPÓLNEJ POLSKO – NIEMIECKIEJ HISTORII W SAKSONII