Fandom

Wszystko o Poznaniu

Arsenał

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Arsenał - Galeria Miejska - logo.jpg

52° 24.488' N 16° 55.998' E

Arsenał.jpg
Poznański Fotoplastykon02:17

Poznański Fotoplastykon

Fotoplastykon mieszczący się w budynku Galerii

Arsenał - galeria miejska, największa galeria w Poznaniu i jedna z najlepszych w kraju galeria sztuki współczesnej.

Historia

Swoją nazwą galeria nawiązuje do mieszczącej się niegdyś w północnej części zajmowanej przez nią działki, miejskiej zbrojowni. Funkcja ta pojawiła się jednak dopiero w czasach potopu, gdy w latach 1655-1657 Poznań był okupowany kolejno przez wojska szwedzkie i brandenburskie, które potrzebowały pomieszczeń na skład ogromnych ilości broni i sprzętu wojennego[1]. Wcześniej stojąca tu hala zwana smatruzem służyła jako miejsce detalicznego handlu płótnem. Był to przy tym, jak się przypuszcza, najstarszy obiekt handlowy w lewobrzeżnym Poznaniu, zbudowany dzięki przywilejowi Przemysła II z 1280 r. (wg którego na rynku poznańskim oprócz jatek i bud, miała znajdować się jedna główna hala targowa, określona w przywileju mianem jatruza)[1].

Wielokrotnie przebudowywany (w okresie renesansu, wraz z sukiennicami, przez Jana Baptystę Quadro), ustąpił w XIX wieku miejsca czynszowym kamienicom (w jednej z nich mieściła się słynna cukiernia Antoniego Pfitznera), a w czasie powojennej odbudowy Starego Rynku budzącemu wiele kontrowersji pawilonowi wystawowemu. Przeniesiono do niego Biuro Wystaw Artystycznych, które swą pierwszą wystawę po przeprowadzce otworzyło 20 kwietnia 1962 r.[2]

Kontrowersje

Wielu mieszkańców Poznania uważa, że budynek powinien zostać zburzony i zastąpiony innym, pasującym do renesansowej zabudowy. Miasto wielokrotnie podejmowało ten temat, organizując konkursy na renowację budynku.

Fotoplastykon

Od 10 października 2014 r. w Arsenale działa Fotoplastykon[3].

Źródła

  1. 1,0 1,1 „Kronika Miasta Poznania” nr 2/2003, „W cieniu wieży ratuszowej”, s. 24-60, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2003.
  2. „Kronika Miasta Poznania” nr 3/1963, s. 85, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1963.
  3. naszemiasto.pl - Fotoplastykon w Arsenale zostanie otwarty 10 października

Galeria - dawna zabudowa parceli

Kuknij tyż na...

Losowa wiki