Fandom

Wszystko o Poznaniu

Aleksander Lippowitz

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Quote3.png  Ale mu to (degarotypia) jednak dość gładko nie szło (wiem z doświadczenia, bo nieraz u niego bywałem), chemikalia często nie dość silnie gryzły, płyty często się psuły, a ponieważ taka operacja była wówczas stosunkowo dość drogą i trwała długo, bo trzeba było dwa, trzy i więcej razy siadać, przeto finansowa strona procederu pozostawiała wiele do życzenia.  Quote2.png

Aleksander Lippowitz - właściciel pierwszego w Poznaniu stałego zakładu fotograficznego, aptekarz, chemik i właściciel fabryki nawozów sztucznych na Jeżycach.

Pierwszy zakład „fotograficzny” w Poznaniu

Aleksander Lippowitz od roku 1830 prowadził z sukcesami aptekę w Lesznie. Jednak zafascynowany nowością technologiczną jaką była wówczas degarotypia, czyli chemiczne utrwalanie obrazu na metalowej płytce, w postanowił zaryzykować i przeniósł się wraz z rodziną do Poznania. W ten sposób w 1847 r. powstał w Poznaniu pierwszy zakład degarotypiczny.

Okazało się niestety, że ani nie było dużego zapotrzebowania na tego typu usługi, ani on sam nie miał do tego zajęcia ręki. Był to proces drogi i wymagający dużej wprawy, więc częste pomyłki znacznie zwiększały koszta prowadzenia zakładu.

Piekielny kamień i Wiosna Ludów

W 1848 roku, podczas Wiosny Ludów, w Wielkopolsce wybuchło powstanie. Generał Freiherr von Steinäcker otrzymał z Berlina rozkazy, które kazały mu postępować łagodnie ze schwytanymi powstańcami. Schwytanych jeńców kazał Steinacker odsyłać do domu, odbierając od nich słowo honoru, że nie będą dalej walczyć. Oczywiście powstańcy mieli słowa dane wrogowi za nic, co czyniło Niemców bezradnymi.

Postanowiono więc uciec się do chemii. Wezwano Lippowitza jako znawcę, a on zgotował miksturę z piekielnego kamienia, jak mi się zdaje, którą każdemu schwytanemu smarowano jedno ucho i jedną rękę, aby go przy powtórnym pojmaniu poznać i odpowiednio ukarać.Marceli Motty

Kamień piekielny, to inaczej roztwór azotanu srebra, z którego, pod wpływem promieni słonecznych, wytrąca się molekularne srebro o intensywnie czarnym zabarwieniu. Zabarwienie było środkami domowymi praktycznie nieusuwalne, tak więc czarne ucho i czarna ręka jeszcze przez kilka miesięcy zdradzała powstańca. Zabarwienia pozostawały na skórze, aż do kompletnej wymiany naskórka.

Nietrudno się domyslić, że Lippowitz nie zaskarbił sobie tym pomysłem popularności między polską ludnością Poznania i okolic.

Zakład na Jeżycach

Wydarzenia związane z piekielnym kamieniem, a może po prostu pech w interesach, a na pewno wzrost konkurencji w dziedzinie fotografii, sprawiły, że Lippowitz, aby utrzymać rodzinę, zmuszony był się przebranżowić.

W podpoznańskiej wsi Jeżyce założył pierwszą w całej Wielkopolsce wytwórnię nawozów sztucznych. Własnym sumptem wydał broszurę, coś na kształt współczesnego druku reklamowego, szczegółowo opisującą procesy technologiczne stosowane w swojej fabryce. Były to przedsięwzięcia pionierskie, przynajmniej na skalę prowincji poznańskiej. Nie był jednak zadowolony z tej pracy i pod koniec życia, przekazał fabryke komuś innemu a sam wyjechał do Berlina.

Praca naukowa

Aleksander Lippowitz był typem eksperymentatora, teoretyka i naukowca. Nie potrafił odnieść skucesu finansowego, jednak miał spory wkład w rozwóju fotometrii. W roku 1844, na łamach prestiżowego pisma „Poggendorfs Annalen der Physik und Chemie” opisał działanie pierwszego na świecie światłomierza optycznego.

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki