Fandom

Wszystko o Poznaniu

Akademia Lubrańskiego

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Akademia Lubranskiego.jpg

Akademia Lubrańskiego, siedziba Archiwum Archidiecezjalnego

52° 24.750' N 16° 56.800' E

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-013
w dniu 20 lutego 1960 r.[1]

Akademia Lubrańskiego tył RB1.jpg

Akademia Lubrańskiego

Akademia Lubrańskiego, zwana też Kolegium Lubrańskiego (łac. Collegium Lubranscianum) - pierwsza w Poznaniu uczelnia o charakterze szkoły wyższej. Ufundował ją w 1519 r. biskup poznański Jan Lubrański, który również - wraz z królem Zygmuntem Starym - zapewnił fundusze na jej działalność (budowę rozpoczęto już w 1518 r.).

Pierwszym rektorem kolegium był Tomasz Bederman.

Największy rozkwit przeżywała akademia w drugiej ćwierci XVI w.; wykładali w niej wówczas m.in. wybitny humanista niemiecki Krzysztof Hegendorfer z Lipska, Jan ze Stobnicy, Grzegorz z Szamotuł. Uczelnia nie miała jednak prawa nadawania stopni akademickich. Jej absolwentami byli m.in.: lekarz Józef Struś, poeta Klemens Janicki, matematyk i astronom - profesor uniwersytetów w Krakowie i Wilnie - Jan Śniadecki.

Akademia przestała istnieć w 1780 r., kiedy po jej połączeniu z Akademią Wielkopolską (dawnym Kolegium jezuickim) utworzono Szkołę Wydziałową Poznańską. Po likwidacji uczelni w jej dawnej siedzibie umieszczono bibliotekę kapitulną i seminarium duchowne.

Od 1926 r. mieści się w niej Archiwum Archidiecezjalne, a od 1936 r. również Muzeum Archidiecezjalne.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Muzeum Archidiecezjalne

Budynek

Czteroskrzydłowy budynek (wzniesiony z cegły na planie czworoboku z niewielkim arkadowym dziedzińcem) dawnej akademii - z niewielkim dziedzińcem - powstał w latach 1518 - 1530. Wielokrotnie restaurowany, obecny kształt uzyskał podczas gruntownej przebudowy, przeprowadzonej w l. 1924 - 1925, wg projektu Kazimierza Rucińskiego.

W latach 1974 - 1979 usunięto tynki odsłaniając mury fasady. Przy wejściu znajdują się dwie niewielkie płyty z herbem Godziemba biskupa Jana Lubrańskiego.

Źródła

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki