FANDOM

Jan Nepomucen
Relikwiarz Jana Nepomucena w Poznaniu

Relikwiarz świętego Jana Nepomucena przechowywany w Poznaniu

Niepomucen Poznan

Rzeźba na Starym Rynku przedstawiająca św. Jana Nepomucena

Drewniany Nepomuk w Muzeum Etnograficznym

Jan Nepomucen - figura w Farze (2007)

Figura w kolegiacie farnej

Patron Czech, Pragi, jezuitów, flisaków, żeglarzy, mostów, tonących, szczerej spowiedzi, dobrej sławy i orędownikiem podczas powodzi. To właśnie ostatni patronat zagwarantował mu popularność w Poznaniu i wielu innych leżących nad rzekami miastach.

Kult świętego w Poznaniu

Kult św. Jana Nepomucena był w Poznaniu bardzo żywy. Już w 1731 roku powstało bractwo św. Jana, do którego wstąpiło od razu 274 mieszczan. W wielu poznańskich kościołach znajdowały się obrazy przedstawiające tego świętego. Poznań często był nawiedzany przez powodzie, stąd obecność figur świętego „orędownika podczas powodzi” nie budzi zdziwienia. Oprócz rynku, jego rzeźby stały też na nieistniejących już mostach: Tumskim i Chwaliszewskim, oraz w pobliżu kościoła Bożego Ciała. Figura św. Jana Nepomucena na Starym Rynku jest jednym z najstarszych poznańskich pomników.

Relikwie

W 1737 roku podkomorzy poznański - Franciszek z Bnina Radzewskiego, wraz z żoną Zofią z Czarnkowa, sprowadzili do poznańskiego kościoła farnego relikwie św. Jana Nepomucena. Relikwie złozono w kolegiacie św. Marii Magdaleny („Stara Fara”). Obecnie znajdują się one w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu .

Upamiętnienia

Życie świętego

Jan Nepomucen urodził się pomiędzy 1345 a 1348 rokiem w Pomuku (Nepomuku) w Czechach. Wcześnie zdecydował się na karierę duchowną. Jako kleryk pracował w kurii biskupiej w Pradze. Po wyświęceniu na kapłana w 1380 roku, został proboszczem parafii św. Galla w Pradze, pracując jednocześnie jako notariusz arcybiskupa Jana Janstejna. Następnie podjął studia prawnicze na uniwersytetach w Pradze i Padwie, zakończone tytułem doktora. Po powrocie do stolicy Czech, dalej wspinał się po szczeblach kariery duchownej, zostając najpierw kanonikiem, a w końcu wikariuszem generalnych archidiecezji praskiej.

Śmierć i beatyfikacja

Kiedy arcybiskup popadł w konflikt z królem Wacławem IV Luksemburskim, św. Jan próbował mediacji, ale został w 1393 roku uwięziony przez króla, torturowany, a następnie zrzucony pod osłoną nocy z mostu Karola do Wełtawy. Ponoć jego ciało w cudowny sposób wypłynęło na powierzchnie, a nad głową ukazała się aureola pięciu gwiazd. Według późniejszej legendy, zginął, bo odmówił ujawnienia królowi tajemnicy spowiedzi jego żony Zofii, podejrzewanej o niewierność.

W roku 1719, podczas ekshumacji ciała Świętego okazało się, że język Jana pozostał nienaruszony mimo upływu 326 lat. Kojarzyło się to z dochowaniem tajemnicy spowiedzi przez kanonika Jana.

W 1720 roku papież Innocenty XIII ogłosił Jana błogosławionym, a w 1729 r. papież Benedykt XII kanonizował go. W Ikonografii św. Jan Nepomucen przedstawiany jest najczęściej w stroju kapłańskim, z palmą męczeństwa, krucyfiksem, wieńcem pięciu gwiazd nad głową, książką, krzyżem, kłódką, wieńcem z gwiazd z napisem TACUI („milczałem”) w środku.

Dodatkowe informacje

  • W Polsce wspomnienie świętego Jana Nepomucena obchodzi się 21 maja.

Linki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki